Zero SR/F ZF14.4
Zero SR/F är en eldriven street/sporthoj med massor av spännande nyheter som till exempel över 40 procent ökad prestanda, antispinn och antisladd samt ett helt nytt chassi.
Toppfart är 200 km/h, 0-100 går på 3 sekunder blankt och all kraft är tillgänglig överallt oavsett hastighet. Elmotorn på 110 hk drar med full kraft – 190 Nm – från stillastående!
Det 14,4 kWh stora batteriet ger en räckvidd på upp till 26 mil och ”bränslekostnaden” håller sig under 1 krona milen. Laddaren är inbyggd och du ”tankar” på laddstolpar eller i vanliga elkontakter via en adapter. Med upp till 12 kW snabbladdning tar det bara en timme att ladda från 0 till 95 procent!
SR/F Standard och SR/F Premium
Zero SR/F finns i två utföranden – Standard och Premium. Det är samma elmotorcykel i grunden, men Premium-modellen har även en vindavvisare, värmehandtag och styrändar i aluminium. Dessutom skiljer det i laddkapacitet.
Standard-modellen har en 3 kW laddare inbyggd, men kan kompletteras med ytterligare en 3 kW laddare och en 6 kW Chargetank. Premium-modellen har två stycken 3 kW-laddare från början, och kan kompletteras med en 6 kW Chargetank.
Både Standard och Premium har en Mennekes typ2-anslutning för laddning vilket är den absolut vanligaste kontakten på svenska laddstolpar och laddstationer. Det går även att ladda hemma via vanliga 3-fas- eller enfas-uttag, med en adapter.
Laddarna kan även växlas ner och ladda med lägre effekter om säkringarna inte räcker eller om du vill ladda långsammare över natten. Detta innehåll är upphovsrättsskyddat och producerat med © Mickes Motor i Växjö för publicering på: https://mickesmotor.se/mc/zero/srf/ .
Valbara körlägen med traction control
SR/F är Zeros tredje generation elmotorcykel och världens första uppkopplade elmotorcykel med möjlighet till tidsstyrd och fjärrövervakad laddning. Det går även att spara och återse kördata som hastighet, lutningsvinkel och effektuttag i en karta från en tidigare tur.
Det finns fem olika körlägen och du kan även bygga egna körlägen i appen som sedan laddas över till motorcykeln där de kan användas tillsammans med de inbyggda. Traction control i olika ställbara nivåer och farthållare är också standard i SR/F.
Fakta och priser Standard/Premium
Motor: Z-Force 75-10 luftkyld elektrisk
Max effekt: 110 hkr/82 kW @5 000 rpm
Max vridmoment: 190 Nm
Toppfart: 200 km/h (177 km/h kontinuerlig)
Räckvidd stadskörning: 259 km
Räckvidd landsväg: 159 km
Räckvidd blandad körning: 198 km
Batteri: 102 volts underhållsfritt Z-Force Li-Ion intelligent integrated
Batterkapacitet: 14,4 kWh
Garanti batteri: 5 år, obegränsad körsträcka
Beräknad batterilivslängd (80 % kap): 2 500 fulla laddningar
Batteriladdare: inbyggd 3/6 kW (kan även laddas i vanliga eluttag via adapterkabel)
Laddtid (0 till 95 %): 4/2/1* timmar
Bromsar fram: Bosch Advanced MSC med dubbla J-Juan flytande asymmetriskt 4-kolvsok, 320 x 5 mm skivor
Bromsar bak: Bosch Advanced MSC, J-Juan flytande enkelkolvsok, 240 x 4,5 mm skiva
Drivlina: Poly Chain HTD Carbon belt 90T/20T
Fjädring fram: Inverterad, justerbar 43 mm Showa med 120 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Justerbar 40 mm Showa med 140 mm fjädringsväg
Gaffelvinkel: 24,5 grader
Gaffelförsprång: 94 mm
Hjulbas: 1 450 mm
Framhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso III 120/70R17
Bakhjul: 17-tum med Pirelli Diablo Rosso III 180/55R17
Sadelhöjd: 787 mm (variabel 770/810 mm)
Vikt: 220/226 kg
”Bränslekostnad”: 1 kr/mil
Garantitid: 2 år
Servicekostnad: rekommenderad regelbunden kontroll: 995 kr
Pris: 234 900/259 900 kr
*Med Charge tank-laddare på ytterligare 6 kW: + 34 900 kr
I priserna ingår batteriåtervinningsavgiften på 200 Euro!