Vill du veta mer? Ring oss på: 0470-700880

Detta är Zero SR/F – en helt ny elmotorcykel med 110 hästar och 190 Nm

PRESSMEDDELANDE 2019-02-27

Med en helt ny motor, ett nytt chassi, ett nytt batteri och en lång rad med andra nyheter är Zero SR/F verkligen en helt ny elmotorcykel! Det enda som känns igen från tidigare är blinkers och backspeglar.

Farthållare, värmehandtag, kraftigare laddare med kapacitet att ladda från flera faser och möjlighet att ändra laddkapacitet efter källan är bara några av nyheterna. Andra är att man kan fjärrstyra laddningen och låta den starta och stoppa när det är som förmånligast, eller spara en körtur med en mängd parametrar som topphastighet, förbrukad effekt, kurvlutning med mera i Google Maps.

43 procent bättre prestanda!

Men den riktigt stora nyheten är ändå den nya motorn som närmast kan jämföras med att ha blivit 43 procent större, något som även avspeglar sig i prestandan. SR/F:s nya elmotor ZF75-10 utvecklar 110 hästar och hela 190 Nm.

Antispinn och antisladd, även för återladdningen

För att klara den nya motorns höga effekt räcker det inte med det nya fetare bakdäcket. Zero har även byggt in Bosch Motorcycle Stability Control med kurv-ABS och traction control vilket även gett möjlighet att öka återladdningen, alltså den motorbroms som laddar batteriet, ganska rejält.

En helt ny elmotorcykel

Även ramen, svingen och laddsystemet har gjorts om totalt, dels för att rymma och klara krafterna från den nya vassare motorn, dels för att ge enklare och ett mer underhållsfritt drivsystem. Direktdriften med en tandad rem från motorns drivaxel i kombination med en svinginfästning i linje med motoraxeln gör att optimal remspänning kan bibehållas oberoende av fjädringsrörelserna.

Den nya fackverksramen är både starkare och styvare utan att tillföra mer i vikt medan det nya laddsystemet nu är helt anpassat efter våra europeiska förhållanden.

Europaoptimerad laddning

Genom att dela upp laddningen på flera olika laddare kan man både välja laddkapacitet och utnyttja laddning via enfas såväl som trefas optimalt. Med tre laddare på totalt 12 kW går det att ladda SR/F från 0 till 95 procent på under timmen!

– Zero SR/F är verkligen tredje generationens elmotorcykel med prestanda och en mognad som få andra elmotorcykeltillverkare kommer i närheten av. Framtidens motorcykel är verkligen här nu, säger Petter Hammarbäck som importerar och säljer Zero på Mickes Motor i Växjö.

Det svenska priset blir 239 900 kr för Standard-versionen och 264 900 kr för den mer utrustade Premium-versionen. De första körklara motorcyklarna väntas anlända i slutet av april månad. I Sverige säljs Zeros elmotorcyklar av Mickes Motor i Växjö och MC-Konsult i Lidköping.

Om Zero Motorcycles

Zero Motorcycles startades av en skara motorcykeltokiga teknik, IT och elkonstruktörer i ett garage i Santa Cruz i Kalifornien. Företaget lanserade sin första helelektriska prototyp till elmotorcykel redan år 2006 och lanserade sin första kommersiella elmotorcykel 2007.

2009 lanserades Zeros första gatlegala motorcykel och 2015 lanserades Zeros andra generation elmotorcyklar. Idag är Zero det märke som säljer flest elmotorcyklar i världen och nu är det alltså dags för tredje generationen elmotorcyklar.

För mer info, kontakta Petter Hammarbäck på telefon 0706 – 75 21 57 eller via e-post: zero@frejfaxe.se.

Mer om Zero SR/F på:

http://mickesmotor.se/mc/zero/zero-sr-f/

Praktiska erfarenheter av att köra elmotorcykel och mer historik om Zero finns på:

https://elhojsbloggen.se

Fler bilder (klicka för att förstora)