Vill du veta mer? Ring oss på: 0470-700880

Honda motorcyklar

Från Honda kommer alltifrån gedigna kultklassiker med modern teknologi invändigt, till sportiga modeller i senaste design. Här är lite av Hondas utbud och du kan även se, känna och uppleva flera av dem på plats hos oss på Mickes Motor.

 

Nya Rebel CMX 1100 2021

Den avskalade ”bobbern” med en modern twist – CMX1100 Rebel – erbjuder såväl avkoppling som spänning. Modellens 1084 cm3 parallelltwin erbjuder seriösa prestanda, tillsammans med en maffig karaktär och härligt avgasmuller.

Hondas valbara vridmomentstyrning ”Honda Selectable Torque Control”, Wheelie Control (som ser till att framhjulet håller sig i backen vid häftiga gaspådrag), farthållare och 3 standard körlägen och elektronisk gasreglering ”Throttle-By-Wire” ger tillsammans ett omfattande paket av elektroniska förarhjälpmedel. Dessutom kommer modellen med högklassiga komponenter såsom 43 mm cartridge-framgaffel, ”piggyback”-stötdämpare och fyrkolvs, radiellt monterad frambromsok.

All belysning är av LED-modell, med negativ LCD instrumentdisplay. Rebel CMX1100 finns även i en Dual Clutch Transmission-version.

Rebel CMX 500 – A2

Hondas tuffa glidare finns även i 500-utförande – Rebel CMX 500 – med en 471-kubiks vätskekyld parallelltwin med 8 ventiler hämtad från den sportiga CBR500R. För att få bättre glidaregenskaper har man flyttat CBR-motorns fokus på höga varvtal mot mer bottenvrid genom att ändra inställningar för insprutning, ventiler och tändning. Den pigga kraften levereras jämnt över hela varvtalsregistret och maxeffekten är 34 kW så att den även klassar in som A2.

 


Africa Twin – CRF 1100

Honda fortsätter att utveckla sin stora äventyrshoj med vassare offroadegenskaper, lättare chassi, slimmade kåpor med ökenrallystil, uppdaterad körställning och större motor med mer effekt och vrid. Dessutom uppfyller motorn EURO5-kraven.

En 6-axlad tröghetsmätare (IMU) sköter nu körlägen, antispinn och ytterligare tre hjälpmedel: kurvtagnings-ABS, Wheelie Control, Rear Lift Control.

Instrumentpanelen har en rejäl 6,5-tums färgpekskärm som kan anslutas till Apple CarPlay och Bluetooth. Farthållare är standardutrustning och framtill sitter dubbla skarpa LED-strålkastare med varselljus.

Africa Twin finns sedan tidigare i flera olika utföranden som manuellt växlad eller automatversionen med Hondas dubbelkopplingsväxellåda DCT som både kan köras manuellt och i ett flertal olika autmatväxlade körlägen.

Africa Twin Adventure Sports är en specialanpassad version för att vara en bekväm och praktisk touringmaskin både på och utanför asfalten. Saker som skiljer är den större bränsletanken på 24,8 liter, bättre vindskydd (från både kåpa och sidopaneler), justerbart kåpglas, stor hasplåt, aluminiumpakethållare och slanglösa däck. Värmehandtag och 12-voltsuttag är också standardutrustning.

Det finns dessutom en Plus-version som utrustats med Showas elektroniska fjädringsjustering (Showa EERA™).

Vill du veta mer?

Maila michael.bogren@mickesmotor.se eller ring 0470 – 70 08 80.

 


NC 750 X

En av Europas populäraste allroundmotorcyklar har fått en omfattande uppdatering – starkare motor, högre maximalt varvtal och reviderade växellådsförhållanden, som kommer tillsammans med Throttle By Wire-hantering, 3 körlägen och förfinad vridmomentstyrning ”Honda Selectable Torque Control”.

Dess berömda bränsleeffektivitet bibehålls, och hela 6 kg har bantats från tjänstevikten.

En omdesignad ram är klädd med skarpare designade stylingdetaljer, det unika förvaringsfacket framtill är större än tidigare och sadelhöjden 30 mm lägre.

Dual Clutch Transmission-varianten fortsätter att erbjuda en teknik som är unik för Hondas tvåhjulingar. Ett nydesignat kåpglas, LED-belysning och LCD-instrumentering rundar av uppdateringen.

Utformningen av NC 750 X:s vätskekylda, SOHC 8-ventilers parallelltwin säkerställer slagkraftig prestanda på botten-och-mellanregistret. 2021 års motor är nu 1,2 kg lättare än tidigare.

 


CBR 650 R

Hondas mångsidiga mellanklass-sportmotorcykel har fått Showas 41 mm Big Piston framgaffel med separat funktion hos respektive ben, plus EURO5-homologering för den högvarvande fyrcylindriga motorn. Andra uppdateringar inkluderar förbättrad LCD-instrumentering, reviderade strålkastareflektorer, USB-C-uttag under sadeln och uppdaterad grafisk design.

Den 649cm3, DOHC 16-ventils-motorn är anpassad för att skapa den renaste, roligaste medelstora fyrcylindriga prestandan som är möjligt, med den klassiskt snabba respons genom varvtalsregistret och slagkraftiga, hög-varvande toppeffekt som Hondas radfyror är kända för.

Toppeffekt på 70 kW vid 12 000 rpm med max vridmoment på 63 Nm levereras vid 8 500 rpm. En enkel 35 kW-konvertering är tillgänglig för A2-körkortsinnehavare.

Trots den sportiga karaktären är detta en motorcykel som både är överkomlig att köpa och att äga samtidigt som den bjuder på massvis med körglädje.

Vill du veta mer?

Maila michael.bogren@mickesmotor.se eller ring 0470 – 70 08 80.

 


CB 650 R

Inför 2021 uppdateras Hondas Neo Sports Café-modell CB650R med Showas 41 mm Big Piston-framgaffel med separat funktion hos respektive gaffelben, plus att den högvarvande fyrcylindriga motorn uppfyller Euro5-normen. Andra uppdateringar inkluderar framflyttat styre, förbättrat LCD-instrumentering och USB-C-uttag under sadeln. Nya sidokåpor framhäver den minimalistiska stilen.

Den 649 cm3, DOHC 16-ventils-motorn är anpassad för att skapa den renaste, roligaste medelstora fyrcylindriga prestandan som är möjligt, med den klassiskt snabba respons genom varvtalsregistret och slagkraftiga, högvarvande toppeffekt som Hondas radfyror är kända för.

Toppeffekt på 70 kW vid 12 000 rpm med max vridmoment på 63 Nm levereras vid 8 500 rpm.

Motorn är även lätt att konvertera till 35 kW för A2-körkort.

 


MSX 125 Grom

Hondas legendariska mini-bike DAX, den charmiga 70-talsikonen Monkey Bike, har både återuppstått i modernare tappning och fått ett nytt, ännu modernare syskon – MSX 125 – även kallad Grom.

Hondas lättkörda och roliga motorcykel i fickformat får ett nytt namn, plus retro-cool designuppdatering, med kåpor som är enkla att demontera och ny, starkare, EURO5-anpassad luftkyld motor med fem-växlad växellåda. Reviderad LCD-instrumentering inkluderar varvräknare och växellägesindikering.

MSX125 Grom har en ny, 125 cm3 två-ventil luftkyld motor, med 50 mm borr och 63,1 mm slaglängd och ett kompressionsförhållande på 10:1. Toppeffekten på 9,66 hk (7.2kW) infinner sig vid 7 250 rpm och maximalt vridmoment på 10,5Nm vid 5 500 rpm.

DAX Monkey Bike MSZ 125

Svårmotståndliga Monkey Bike lever dock kvar i högönsklig välmåga och påminner mer om originalet, men med nyare kvalitetskomponenter och modernare teknik.

Honda DAX Monkey Bike MSZ 125

I sin första version hade Monkey Bike 5-tums hjul och saknade fjädring. 1969 växte hjulen till 8 tum och idag sitter det fjädrade 12-tumshjul samtidigt som Monkey-motorn växt till 125 cc. Fast det är fortfarande en liten, billig och smidig mc på 107 kg, fast nu med inverterad framgaffel, dubbla bakre stötdämpare, skivbromsar, LCD-instrument, IMU-styrd ABS och LED-lampor runtom.

Monkey Bike finns i färgerna Banana Yellow/Ross White, Pearl Nebula Red/Ross White och Pearl Shining Black/Ross White och får köras på A1-körkort.

 


CRF 300

Nya CRF300L intar scenen 2021 som lättare, starkare och med en rad detaljförbättringar. I grund och botten samma som ”klara-allt-motorcykeln” CRF250L, men som nu erbjuder lite mer.

CRF300:s nya motor levererar 10% mer toppeffekt – nu 20,1 kW vid 8500 varv/minut och 18 % mer vrid med 26,6 Nm vid 6500 varv/minut. Ventiltiderna för insugskammen har också reviderats, tillsammans med uppdaterade luftinsug och avgassystem för mycket starkare vridmoment och effekt. Utväxlingsförhållandena 1-5 är lägre, för bättre respons, medan 6:e växel är högre utväxlad för mer avslappnad höghastighetskörning. En assisternde slirkoppling hanterar nu bakhjulet under hårda nedväxlingar och ger 20 % mindre belastning hos växelspaken.

En omdesignad stålram, aluminiumsvingarm och neder gaffelkrona är viktiga bidrag till en total viktminskning på 4 kg och ger tillsammans med reviderad styvhetsbalans optimal feedback och känsla. Styrgeometrin har justerats för att matcha, och framgaffeln har 10mm extra fjädringsväg.

CRF300 Rally fått en större bränsletank som rymmer 12,8 liter och en bekväm, bred sadel, distinkt asymmetrisk dubbel-LED-strålkastare och ny, positiv LCD-instrumentdisplay. Körpositionen har också ändrats för att uppmuntra den manövrerbarhet som behövs såväl vid terrängkörning som körning runt i staden.

 


 

Vill du veta mer?

Maila michael.bogren@mickesmotor.se eller ring 0470 – 70 08 80.

 


Finansieringserbjudanden

Alternativ 1: Handla räntefritt med Mickeskortet i upp till 36 månader – 0 kr kontant, upp till 100 000 kr!

Alternativ 2: Använd vår förmånliga MC-finansiering med 4,95 procent ränta och 20 procent i kontantinsats.