Bästa hojtipsen inför säsongspremiären
Hojpremiär? Se upp för lösgrus. Löst grus på vägbanan är ett av de största orosmomenten för mc-förarna. Efter en lång och snörik vinter, där stora mängder grus använts för halkbekämpning, finns det anledning att vara extra försiktig i början av mc-säsongen.
Tipset kommer från Svedea som varje år genomför undersökningen ”Mc-kollen” där 70 procent av de ca 9 000 hojåkare som svarade på 2018 års enkät uppfattar lösgrus som en av de största riskerna med mc-åkning.
Avåkning till följd av rullgrus kan leda till mycket allvarliga personskador. Dessutom innebär rullgrusolyckorna stora samhällskostnader för räddningstjänst, ambulans och vård. Bara försäkringsbolagen får kostnader på 25 miljoner kronor varje år, visar Svedeas statistik. Summor som snabbt kan skjuta i höjden om personskadorna ökar.
Extra mycket lösgrus befaras i år
– Eftersom det har varit snö i nästan hela Sverige ända fram till slutet på mars befarar vi extra mycket löst grus på vägarna när snön smälter. Så det gäller att vara extra uppmärksam när man ger sig ut då det dröjer tills vägarna har sopats rena. Speciellt nu i påsktider, då många tar fram sina motorcyklar för säsongen, säger Stefan Karlsson, produktchef för mc-försäkring på Svedea.
Senast 31 maj ska allt grus från vinterväghållningen vara bortsopat, men det kan även ske tidigare beroende på vilken del av landet det rör sig om.
Svedeas tips inför vårturen:
- Grus på asfalterade vägar är en stor risk, håll ögonen öppna och kör långsamt. Rapportera gärna särskilt problematiska vägsträckor till Trafikverket.
- Både du och bilisterna är ovana vid motorcyklar så här på vårkanten, så kör extra försiktigt till en början.
- Kalla däck och fuktiga vägbanor är en riskabel kombination som är vanlig så här års. Glöm inte kolla lufttrycket efter vinterförvaringen, om du har nya däck, tänk på att de kan vara extra hala i början.
- Det är alltid bra att fräscha upp körkunskaperna inför säsongen, ett tips är att gå avrostningskurs med till exempel SMC.