Vill du veta mer? Ring oss på: 0470-700880

Provkör Hondas nyheter 2019!

Nu har vi laddat upp med ett antal spännande nyheter och hojar från Honda som du nu kan provköra på Mickes Motor. Vad sägs om en badtur med MSZ125 – den moderna efterföljaren till klassikern Monkey Bike, en tur på kurviga asfaltsvägar med nya häftiga och rejsiga CBR650R eller kanske ett litet äventyr med en CRF1000 Africa Twin? Du kan även ta en tur med den mångsidiga och ekonomiska NC750X och testa förnuftiga och coola CB650F.

Passa på att testa och jämföra. Du får även möjlighet att testa Hondas smarta DCT-växellåda som både kan köras manuellt och med automatik.

Här är mer info om våra demomodeller. Vilken modell passar dig bäst?

MSZ125 Monkey Bike

Hondas legendariska mini-bike har återuppstått i modern tappning. Designmässigt påminner den en hel del om originalet, men den är uppdaterad med nya kvalitetskomponenter som inverterad framgaffel, dubbla bakre stötdämpare, LCD-instrument, IMU-styrd ABS och LED-lampor runtom. Den luftkylda 125-kubikaren ger 6,9 kW, bränsleförbrukningen är låga 67 km/liter och hojen väger bara 107 kg.

 

CB650F

CB är förnamnet på Hondas nakenmodeller och med 650 versionen hittar du en suverän balans mellan förnuft och känsla. Trots den sportiga karaktären är detta en motorcykel som både är överkomlig att köpa och att äga samtidigt som den bjuder på massvis med körglädje.

Motorn i CB650 F ger en energisk känsla upp till rödmarkeringen vid 11 000 varv/min.

CB650F är utrustad med Showa Dual Bending Valve framgaffel och Nissin frambromsok. De smidiga linjerna hos CB 650F med mindre sidokåpor och strålkastarkåpa gör att fokus hamnar på motorn och maskinens framåtsträvande attityd. Strålkastare och bakljus är lysdioder och styret sitter i gummifästen för bekvämare långkörning.

 

CBR650R

Mycket av nya CBR650R design kommer från CBR1000RR Fireblade. Den har en mer aggressiv design och sportigare körställning än föregångaren. Radfyran på 650 kubik varvar högre och har mer effekt och vrid. Nytt är även antispinn och assisterande slirkoppling. Hela 6 kg har bantats bort, vilket betyder 8 % bättre effekt-/viktförhållande. Motorn är även lätt att konvertera till 35 kW för A2-körkort.

Till 2019 har motorn fått en assisterande slirkoppling som underlättar både upp- och nerväxling. Antispinn (HSTC) ser till att bakhjulet behåller greppet vid gaspådrag.

 

NC750X

NC750X har en äventyrsinriktad design med bekväm sittställning för både förare och passagerare. Ett stort kåpglas ger utmärkt vindskydd och på bränsletankens vanliga plats finns ett rymligt förvaringsutrymme med praktiska bagagefästen på lockets ovansida.

NC750X har en 745-kubiks parallelltwin med maffigt vrid på låg- och mellanvarv som accelererar starkt redan från botten av registret. Bränsleförbrukningen är 28,6 km/l (WMTC) och nu har modellen antispinn med 2 nivåer, som även kan stängas av.

 

CRF1000 Africa Twin Adventure Sports DCT

Hondas legendariska äventyrshoj CRF1000 Africa Twin har förtjänat sitt goda rykte som en lättkörd och tålig äventyrshoj. Tack vare vevaxelförskjutning har rad-twinen fått en mer V-liknande motorkaraktär och med 95 hästar som drar starkt från botten är det inte svårt att förstå varför AfricaTwin blivit så populär i så många olika sammanhang. Den är ju bra på alla underlag – överallt!

Adventure Sports är högre än grundmodellen, har en plattare sadel och en mer upprätt körställning. Frontkåpan och kåpglaset skyddar bättre mot vinden och en stor hasplåt och en skyddsbåge skyddar maskinen undertill och på sidorna. Bränsletanken är 5,4 liter större för en räckvidd över 50 mil. Modellen har även värmehandtag och 12-voltsuttag.

DCT innebär Hondas dubbelkopplingslåda som kan köras både manuellt och med automatik. Det är få som längtar tillbaka till traditionell koppling och växelspak efter att ha kört DCT. Och du behöver inte försaka hjulspinn. Det finns även en G-knapp (Grus) som gör att kopplingen slirar mindre vid gaspådrag. G-knappen kan användas i alla körlägen och gör det lättare att styra maskinen med gasen på lösa underlag.