Leif sätter guldkant på tillvaron
Imponerande är bara förnamnet. Leif Lindwall i Braås har byggt upp en Honda Goldwing-samling som heter duga. Men det började egentligen med en strulande BMW i Frankrike sommaren 1982.
– Vi var ett par kompisar som åkte hoj till Rivieran. Min nya BMW R100 RT med den stora kåpan hade gått fint till Monaco, men på hemvägen kom vi bara till Lyon, sedan var lamellerna slut, berättar Leif Lindwall.
Grabbarna fick tag i nya lameller på en MC-firma i Lyon och plockade bort växellådan mitt i natten i skenet av en bortplockad blinkers.
– Vi fick ihop det och det höll hela vägen hem, men sedan var det dags att byta igen.
Det blev dock inte bara lamellerna som byttes. På Connys Motor i Växjö stod en Goldwing som Leif föll för och det blev affär på direkten. Tycket bestod till fredagen den 13 maj 1988 då något kom emellan mannen och maskinen.
– Jag hittade henne i Finland på en midsommarfest som jag var på med Goldwingen, och hon blev sedan min fru. Vi åkte mycket Goldwing tillsammans, tills barnen kom.
Därefter dröjde det till år 2003 innan en ny Goldwing införskaffades, en 1500 av årsmodell 1996. Sedan gick det snabbt.
Leif gillar vitt guld
– År 2005 blev 50-årspresenten en ny Goldwing, 30-års jubileumsmodellen och den enda vita i Sverige av den årsmodellen.
Denna Goldwing är idag mer känd som SNÖWIT efter att ha utrustats med allt från släp och sidovagn till motivlack och en belysning som kan få en julgran att tappa barren av skam. SNÖWIT har vunnit ett flertal svenska och internationella priser.
Prisad SNÖWIT.
Goldwing:arna gav Leif blodad tand. 2015 var det dags för ytterligare en Goldwing till 60-årsjubilerande Leif, en vit GL1800 i 40-års jubileumsutförande som numera heter WITSNÖ, också unik i det utförandet i Sverige. Den har dessutom byggts om till Roadster med två hjul fram.
WITSNÖ i Roadster-utförande.
Leif gillar jubileumsutförande på sina Goldwing:ar som helst ska vara vita.
En kanadensisk snövit i jubileumsutförande
Numera finns det även en engelskspråkig Snöwit i samlingen, en 2000 års modell i 25-års jubileumsutförande.
– Det är en Kanada-modell från början som importerats, och när den anlände visade sig även den kanadensiska Snövit vara närvarande på framrutan, men då med namnet SnowWhite.
Ett kärt återseende
En annan juvel i samlingen är den allra första Goldwing:en som Leif köpte den 27 oktober 1982 på Connys Motor i Växjö och återfann i september 2022.
Det blev en snabb affär och Leif kunde hämta hem hojen som han själv köpt för 40 år sedan hos Connys Motor i Växjö.
– Egentligen var det köpehandlingarna som återfanns och via dessa lyckades jag spåra motorcykeln till en äldre herre i Munka Ljungby. Jag ringde och frågade om jag fick komma och titta på min gamla cykel. Och jodå, det gick bra. Men det fick gå snabbt för ägaren var på väg till Halmstad för att byta bort hojen.
– Det var väl denna återträff som triggade mig att börja samla på Goldwing:ar på allvar.
På dagen 40 år efter att Leif köpt Goldwing:en på Connys Motor återsågs de alla fyra – Conny som sålde, Micke som servade, Leif som körde, och så föremålet i fråga, Leifs allra första Goldwing.
I dag står ett 20-tal och glänser på hemlig plats, alla unika på sitt sätt, som till exempel nakenmodellerna mellan 1975 och 1979, de tidiga 1980-talarna med 1100 cc Boxer-fyra och kåpa, 1985 års 1200 cc i klassisk motivlack och med släp i form av en hästvagn i miniatyr. Eller 1990-års modell med Boxer-sexa på 1500 cc i Trike-utförande.
Nu är samlingen komplett från 1975 till år 2000 sånär på som fem hojar.
– De hålen vill jag fylla, men just nu är det min tilltänkta 70-årspresent som hägrar – en sprillans ny 2025 års 50-års jubileumsmodell, allra helst i vitt, säger Leif Lindwall.
FAKTA HONDA GOLDWING
1975 lanserades första generationen Honda Goldwing GL1000 med en fyrcylindrig Boxer på 999 cc.
1980 lanserades andra generationen – Goldwing GL1100 med en fyrcylindrig Boxer 1085 cc. GL1100 byggdes dessutom i flera varianter som GL1100 Interstate med helkåpa och den lyxutrustade GL1100 Aspencade med tvåtonslack.
1984 lanserades tredje generationen som GL1200 där den fyrcylindriga Boxer-motorn nått sin yttersta gräns på 1182 cc. GL1200 fick bränsleinsprutning till 1985 års modell.
1990 lanserade Honda fjärde generationen Goldwing med en sexcylindrig Boxer på 1520 cc. 1990 års modeller utökades även med en GL1500 SE som en extrautrustad 15-års jubileumsmodell. GL1500 hann även komma i en 20- och en 25-års jubileumsmodell innan det blev dags för femte generationen.
2001 var det så dags för femte generationen med Hondas GL1800 med en 1832 cc Boxer-sexa på 117 hk och ABS-bromsar som tillval. År 2006 tillkom airbag och inbyggd GPS bland tillvalen och en mängd mindre uppdateringar fram till 2017.
2018 lanserades den sjätte generationen Goldwing som GL1800, men som en helt omdesignad modell med fyrventilsteknik och en viktminskning på 41 kg jämfört med generationen före. 2019 tillkom automatisk dubbelkopplingslåda och fram/backväxel i gångfart som tillval.
2025 lanseras sjunde generationen Goldwing i 50-årsjubileumsutförande?