Zero lanserar SR/S – den mest komfortabla eldrivna sportmotorcykeln
PRESSMEDDELANDE 2020-02-25
Zero SR/S är företagets första kåpförsedda motorcykel. Resultatet är en ännu vassare elmotorcykel som fått utökad räckvidd tack vare förbättrad aerodynamik. SR/S bygger på tredje generationens plattform med vassaste motorn, bäst optimerat batteri, traction control och ett flertal uppkopplade funktioner som gör det möjligt att styra och övervaka saker som laddning även på distans.
Farthållare, värmehandtag, kraftigare laddare med kapacitet att ladda från flera faser och möjlighet att ändra laddkapacitet efter källan hör också till SR/S egenskaper liksom möjligheter att förinställa start och stopp av laddning och att spara en körtur med en mängd parametrar som topphastighet, förbrukad effekt, kurvlutning med mera i Google Maps. Körturer som kan återspelas och delas…
110 hästar och 0-100 km/h på 3 sekunder med antispinn och antisladd
SR/S använder den senaste, högeffektiva elmotorn ZF75-10 som utvecklar 110 hästar och hela 190 Nm.
För att klara det enorma vridet och den höga effekten som finns tillgänglig oavsett varvtal har Zero även byggt in Bosch Motorcycle Stability Control med kurv-ABS och traction control. En funktion som även ger möjlighet att öka återladdningen, alltså den motorbroms som laddar batteriet, rejält.
Bekvämare och med upp till 13 % längre räckvidd
Jämfört med Zeros nakna street hoj SR/F som delar plattform med nya SR/S har även körställningen uppdaterats för bekvämare körning med högre placerat styre och lägre placerade fotpinnar. Även passagerarplatsen har gjorts bekvämare med bredare sadel och lägre placerade passagerarfotpinnar.
Den nya designen med en skyddande kåpa som integrerats med tanken ger inte bara extra skydd för väder och fartvind, den snygga utformningen ger dessutom hela elmotorcykeln en sportigare attityd och förbättrar aerodynamiken avsevärt.
– På en elmotorcykel där elmotorn har en verkningsgrad på upp till 97 % har luftmotståndet tredubbel betydelse jämfört med en bensindriven motorcykel eftersom luftmotståndet står för det allra största motståndet när ingen energi går till spillo i form av värme. Det är detta som är anledningen till att räckvidden kan utökas med så mycket som 13 % genom förbättrad aerodynamik, säger Petter Hammarbäck på Mickes Motor i Växjö som själv har hunnit köra ett par tusen elmil på olika Zero.
Europaoptimerad laddning för enfas och trefas
Genom att dela upp laddningen på flera olika laddare kan man både välja laddkapacitet och utnyttja laddning via enfas såväl som trefas optimalt. Med tre laddare på totalt 12 kW går det att ladda SR/S från 0 till 95 procent på under timmen!
– Redan med SR/F blev det möjligt att ladda tillräckligt snabbt för att köra längre sträckor över en dag. Med SR/S förbättrade räckvidd och skönare körställning blir det både enklare och mer bekväm körning även när det är över 50 mil till målet, tillägger Petter Hammarbäck.
Om Zero Motorcycles
Zero Motorcycles startades av en skara motorcykeltokiga teknik, IT och elkonstruktörer i ett garage i Santa Cruz i Kalifornien. Företaget lanserade sin första helelektriska prototyp till elmotorcykel redan år 2006 och lanserade sin första kommersiella elmotorcykel 2007.
2009 lanserades Zeros första gatlegala motorcykel och 2015 lanserades Zeros andra generation elmotorcyklar. Idag är Zero det märke som säljer flest elmotorcyklar i världen och nu är man inne på sin tredje generation elmotorcyklar.