Vill du veta mer? Ring oss på: 0470-700880

Zero – ledande på elmotorcyklar

Med fantastiska prestanda, en bränslekostnad på under 1 krona milen och körglädje i massor är detta elmotorcyklar som verkligen kan utgöra ett alternativ till bensindrivna hojar och faktiskt ge en hel del fördelar! Få kan väl argumentera mot att detta är framtiden, och nu är framtiden här.

En elmotorcykel för alla ändamål:

Zero DSR ZF14.4 Black Forest Edition 2020.Zero DSR ZF14.4 2020.Zero DS ZF7.2 2020.Zero SR ZF14.4 2020.Zero S ZF7.2 2020.Zero FX ZF7.2 2020.Zero FXS ZF7.2 2020.


 

2020 års modeller är på ingång. En Zero SR/F ZF14.4 är på plats och en Zero FX ZF7.2 och en Zero DSR ZF14.4 av 2020 års modell väntas in kring månadsskiftet november/december. Samtliga kommer att kunna provköras till våren så snart väglaget tillåter.

Från tidigare provkörningar:

”Hur kul som helst – och vilket j-vla vrid!”

 


Modeller och priser

Zero DSR ZF14.4 Black Forest Edition 2020.Zero DSR ZF14.4 2020.Zero DS ZF7.2 2020.Zero SR ZF14.4 2020.Zero S ZF7.2 2020.Zero FXS ZF7.2 2020.Zero FX ZF7.2 2020.

Zero Motorcycles finns i en mängd olika modeller med olika batterikapacitet, motorstorlek, klassificeringar och användningsområden. Generellt sett är de alla klassade som tunga motorcyklar då dess effekt/vikt-förhållande överstiger vad som kan klassas som A2.

Zero S och DS finns även med det mindre batteriet på 7,2 kWh och i 11 kW-utförande. Klicka på länkarna för att se mer fakta om varje enskild modell.

Har vi inte din modell hemma tar vi naturligtvis hem den på beställning. Leveranstiden är cirka två veckor från beställning till att den är registrerad och körklar.

Prislista Zero motorcycles 2020

 Modell                  Basutförande    Med 6 kW Charge tank

FX ZF7,2                    152 900 kr        ej möjligt

FXS ZF7,2                  152 900 kr        ej möjligt

S ZF7,2 11 kW           152 900 kr        185 900 kr

S ZF14,4 11 kW         194 900 kr        227 900 kr

DS ZF7,2 11 kW        152 900 kr        185 900 kr

DS ZF14,4                   194 900 kr        227 900 kr

SR ZF14,4                   209 900 kr        242 900 kr

DSR ZF14,4                209 900 kr        242 900 kr

DSR Black Forest    249 900 kr        282 900 kr

SR/F Standard          249 900 kr        282 900 kr

SR/F Premium          274 900 kr        306 900 kr


 

Därför räcker Zero elmotorcyklars kraft längst

Elmotorer och batteriteknik

En elmotor är tre gånger så effektiv som en bensinmotor. Det är framförallt detta som är anledningen  till att det går att köra så billigt med ett eldrivet fordon. Men man måste ju även ha elkraft med sig och i det avseendet är Zeros motorcyklar ganska unika.

Zeros fasta batteripack rymmer nämligen hela 7,2 eller 14,4 kWh. Vid normal körning i lagliga hastigheter ligger elförbrukningen mellan 0,5 och 1 kWh per mil vilket alltså ger en milkostnad på under 1 krona milen och en räckvidd på upp till 145 eller 290 km.

Men dessa batterier kan även kompletteras med en extra Power Tank på 3,3 kWh som placeras i det bagageutrymme som döljer sig under Zeros tank, som i sig är ett låsbart och väderskyddat förvaringsfack. Med en Power Tank förlängs räckvidden ytterligare med 60-70 km och gör det möjligt att nå över 350 km!

 

Zero SR tankas var som helst. Laddaren är inbyggd och ansluts via en vanlig apparatsladd till ett vanligt eluttag.

Zero SR tankas var som helst. Laddaren är inbyggd och ansluts via en vanlig apparatsladd till ett vanligt eluttag.

Du laddar var du vill, när du vill och hur ofta du vill

Du behöver inte vara orolig för att batteritekniken ska svika dig. Zero Motorcycles lämnar 5 års garanti på batterier med obegränsad körsträcka. Batterierna klarar dessutom 2 500 fulla laddningar innan batteriets kapacitet sänkts till 80 % vilket motsvarar en livslängd på uppåt 60 000 mil!

Laddar gör du dessutom enkelt hemma eller på jobbet i vilket vanligt eluttag som helst. Laddaren är inbyggd i Zeros elmotorcyklar och bakom ett kontaktskydd på ramen sitter ett uttag för en vanlig apparatkabel som självklart också följer med.

Väljer du till en Charge tank kan du även snabbladda vid elstolpar och fylla batteriet på under 2 timmar!

Du kan chip-trimma Zeros körlägen med din mobil

Det finns tre olika körlägen – Eco, Custom och Sport. Med Zero Motorcycles app i din mobil kan du även läsa av all status och ställa in vilka värden Custom-läget ska ha i form av maxeffekt, topphastighet, återladdning (motorbroms som laddar batteriet) och mycket mer.

Du kan även använda mobilen som extra bildskärm och visa valda delar som temperaturer, hastighet, färddatorberäknade data som återstående räckvidd mm.

Zeros app finns till Iphone och Android och ansluter till elmotorcykeln via Bluetooth. Vill du veta mer vad du kan göra med appen kan du hämta den gratis och testa själv. Appen har även ett demoläge där du kan se och testa funktionern utan elhoj att ansluta till. Sök efter appen ”Zero Motorcycles” i din mobils appbutik.

När man parkopplar appen med en Zero-motorcykel är dessa låsta till varandra och det krävs en speciell rutin med tändningsläget på så det finns ingen risk att någon annan ska kunna para ihop sin app med din Zero utan ditt medgivande.

 

Zero avgaser, miljöbidrag och turbo-ljud

Vi vill väl alla vara med och bidra till en bättre miljö, inte minst för våra barns skull? Nu kan du dra ditt strå till stacken, med största möjliga nöje och dessutom få en ovanligt god körekonomi på köpet!

Förutom den helt avgaslösa och tysta driften är det förstås en trygghet inför framtiden när nu allt fler städer ser över vilka fordon de ska tillåta i sina inre stadskärnor.

Helt tyst är den dock inte annat än när den står stilla eller kör mycket sakta. När du kommer upp i lite fart hörs det ett vinande motorljud som närmast påminner om en turbo och som dessutom ökar i frekvens och volym med fart och gaspådrag.

Så här låter det när en Zero SR passerar under acceleration:

Mer om hur det är att köra hoj med eldrift hittar du på elhojsbloggen

Testa själv – boka en provkörning!

Vill du veta mer? Maila oss dina Zero-frågor direkt

Recensioner från elhojsbloggen:

Elhojsbloggen recenserar – så är det att köra elmotorcykel. Klicka på bilden för att se recensionen.

Elhojsbloggen recenserar – så är det att köra elmotorcykel. Klicka på bilden för att se recensionen.

Så är det att köra elmotorcykel

Så är Zero FX/FXS att köra

Så är Zero DSR/DS att köra

Så är Zero SR/S att köra